تبلیغات
راه موفقیت - درسی از استیو جابز بنیانگذار شركت اَپل
راه موفقیت
موفقیت ، شدن آن چیزیست که میخواهید در زندگی باشید


بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 29 فروردین 1389

درسی از استیو جابز بنیانگذار شركت اَپل

 

استیو جابز یكی از موفق ترین كارآفرین های نسل حاضر است. موفقیت او داستانی افسانه ای دارد. او پس از از شش ماه از دانشگاه اخراج شد، و در كف اتاق دوستان خود می خوابید و بطری های خالی را جمع آوری می كرد و می فروخت تا 5 سنت برای غذا بدست آورد.

ولی او همه اینها را تحمل كرد تا اینكه بالاخره توانست شركت اپل و همینطور شركت انیمیشن پیكسار را بنا كند. در این مقاله از سلسله مقالات موفقیت در یاد بگیر دات كام می خواهیم نكته هایی كه حاصل سالها تجربه است را از زبان این مدیر و كارآفرین موفق بیان كنیم. آنچه در این مقاله می بینید برای افرادی كه می خواهند كسب و كار موفق و پررونقی داشته بشند بسیار مفید خواهد بود.

1- آنچه را دوست دارید انجام دهید. عشق و علاقه واقعی خود را بشناسید. ببینید چه چیزی را دوست دارید عوض كنید یا چه چیزی را با شور و شوق می خواهید بسازید. تنها راه انجام كارهای بزرگ این است كه عاشق كاری باشید كه انجام می دهید.

2- متفاوت باشید. متفاوت فكر كنید. «دزد دریایی بودن بهتر از این است كه به نیروی دریایی بپیوندید!» (منظور این است كه در یك سیستم خشك انعطاف فكری خود را از دست می دهید.)

3- كار را با بیشترین كیفیت انجام دهید. در هر حرفه ای كه هستید سعی كنید به بهترین شكل آن را انجام دهید. كمتر بخوابید. موفقیت تولید كننده موفقیت است. پس تشنه موفقیت باشید. بهترین افراد را با بیشترین علاقه استخدام كنید تا برترین باشید.

4_ از آنالیز SWOT استفاده كنید.

(SWOT مخفف Strengths, Weakness, Opportunities and Threats به معنای تجزیه و تحلیل سازمان در شرایط قدرت و ضعف و شناسایی فرصت ها و تهدیدها برای آمادگی هر چه بیشتر است). به محض اینكه یك سازمان را بنیانگذاری می كنید یا در سازمانی مشغول به كار می شوید لیستی از قدرت ها و ضعف ها تهیه كنید و آن را روی كاغذ بیاورید. شك نكنید سیب های بد را از كمپانی بیرون بیندازید!

5- كارآفرین باشید. به اولین چیز بزرگی كه در مرحله بعدی قراردارد بنگرید. یك سری طرح و ایده آماده كنید كه بوسیله آنها بتوانید به سرعت و قاطعیت عمل كنید و از این پنجره به دنیای جدیدتری پرواز كنید. بعضی مواقع اولین مرحله سخت ترین مرحله است. فقط عمل كنید. جرات داشته باشید از قلب خود الهام بگیرید.

6- كوچك شروع كنید، بزرگ فكر كنید. در آن واحد نگران همه چیز نباشید. برای شروع فقط تعداد كمی از كارهای ساده را انجام دهید.

7- بر روی محصول تمركز كنید. مردم با كارایی شما درباره شما قضاوت می كنند. بنابراین روی محصول یا خروجی سیستم خود تمركز كنید سعی كنید پیمانه ای برای كیفیت باشید. بعضی از افراد دیگر تحمل كیفیت پایین را ندارند. تبلیغ كنید. اگر محصول شما شناخته نشود فرصت فروخته شدن هم پیدا نخواهد كرد. به طراحی دقت كنید. «ما دكمه های صفحه نمایش را آنقدر خوب ساخته ایم كه گاهی هوس می كنید آن را لیس بزنید.» «(البته) طراحی فقط ظاهر یا احساسی كه ایجاد می كند نیست، بلكه درباره كارایی هم هست.»

8- سعی كنید در بازار پیشرو باشید. تكنولوژی های اولیه ای را كه در حرفه خود لازم دارید صاحب شوید و كنترل كنید. اگر تكنولوژی بهتری در دسترس است از آن استفاده كنید مهم نیست كس دیگری از آن استفاده می كند یا خیر. اولین باشید. و آن را تبدیل به یك استاندارد در صنعت خود نمایید.

9- جویای بازخورد باشید. درباره نتیجه كار یا محصول خود از افراد با سوابق و تجربیات متفاوت پرس و جو كنید. هر كدام از آنها یك چیز مفید به شما خواهند گفت. اگر شما در بالای زنجیره مدیریت باشید بعضی از افراد می ترسند پاسخ مناسب بدهند. در این هنگام می توانید نظرات دیگران را به صورت غیر حضوری دریافت كنید یا از افراد دیگر بخواهید این كار را برای شما انجام دهند. توجه خود را معطوف نظرات كسانی بكنید كه از محصول شما استفاده می كنند. «نخست به مشتریان گوش دهید.»

10- نوآوری داشته باشید. نوآوری یك رهبر را از یك پیرو متمایز می كند. تفویض اختیار كنید. اجازه دهید افراد كارا 50% از كارهای روزمره و روتین شما را انجام دهند تا بتوانید این زمان را روی طرح ها، كالاها و خدمات جدید صرف كنید. برای اینكه بدانید اشتباه نمی كنید هزاران چیز را رد كنید یا به عبارت دیگر باید روش های زیادی را امتحان كنید و بسیار سعی كنید. روی یك اختراع اساسی یا نوآوری مهم تمركز كنید. افرادی را استخدام كنید كه می خواهند كاری بزرگ و جهانی انجام دهند. شما به یك فرهنگ تولیدی قوی احتیاج دارید حتی اگر از برترین تكنولوژی استفاده می كنید. سازمان های زیادی هستند كه تعداد زیادی مهندس و افراد باهوش دارند. اما در نهایت آنها به یك نیروی گرانشی احتیاج دارند تا همه این افراد را برای یك هدف به جلو براند.

11- از خطا و شكست بیاموزید. بعضی از مواقع هنگامی كه نوآوری می كنید مرتكب اشتباهاتی می شوید. در این هنگام باید به سرعت اشتباهات خود را قبول كنید. و سعی كنید نوآوری های جدیدی همراه با بهینه سازی های لازم داشته باشید. (زمانی كه تجربه یك اشتباه یا شكست را دارید وقتی دوباره سعی می كنید كافیست به علت شكست فكر كنید و ببینید چگونه می توانید عمل كنید كه بهتر نتیجه بگیرید. و اگر متوجه نشدید شاید باید یكبار دیگر شكست بخورید تا متوجه اشتباه خود شوید! در این حالت می توانید روش خود را بهینه سازی كنید.)

12- پی در پی بیاموزید. همیشه یك چیز دیگر برای آموختن وجود دارد! برای ایده های جدید گرده افشانی كنید می توانید این كار را در درون یا خارج از سازمان خود انجام دهید. از مشتریان، رقبا و شركای خود یاد بگیرید. اگر با كسی شریك هستید كه از او خوشتان نمی آید سعی كنید او را دوست داشته باشید آنها را بالا بكشید و از آنها سود ببرید. دشمن خود را رو در رو نقد كنید اما این كار را صادقانه انجام دهید.

ترجمه و تنظیم: علی یزدی مقدم

http://www.yadbegir.com

ارسال توسط R M
تبلیغات
آرشیو مطالب
نظر سنجی
به نظر شما چه چیزی باعث موفقیت می شود ؟




صفحات جانبی
پرفروش ترین ها